Lysforhold

De som hører dårlig bruker ofte synet for å kompensere for hørselstapet. Derfor blir det viktig å tilrettelegge det visuelle miljøet i klasserommet på en best mulig måte, blant annet med gode lysforhold.

Audioingeniøren kan sjekke om lysarmaturene i klasserommet er bra nok og om det er tilstrekkelig lys på tavlen. I forhold til munnavlesning er det viktig å ha nok horisontalt rettet lys – ikke bare lys som går rett ned fra taket. Dette kan man oppnå f.eks. ved at det er refleksjonsgitter på lysarmaturene.

Det er også viktig å unngå lyskilder som for eksempel sterkt sollys gjennom vindu eller spotlights som er feilstilt, fordi dette kan blende i synsfeltet. Gjenskinn i tavle, bilder og bordplater kan også være forstyrrende. Velg gjerne bord med en matt og myk overflate.

Det er mye lettere å konsentrere seg i et visuelt rolig miljø. Et rotete undervisningsrom for eksempel skaper mye «visuell støy».

Et godt visuelt miljø har:

  • nok lys
  • god lysfordeling
  • ikke sjenerende blending
  • ikke sjenerende kontraster
  • lite «visuell støy»
 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *