Mikrofonteknikk

Det kan være lurt å øve litt på å bruke mikrofon, da det kan være ubehagelig å få små eksplosjoner i øret hver gang læreren sier for eksempel ”p”.

I videoene om mikrofon kan du se eksempler på ulike mikrofoner bøylesom brukes på ulike måter. Det kan for eksempel være en bøyle som festes over ørene, en såkalt Madonna-mikrofon. Ved bruk av denne er det viktig å passe på at du ikke plassere mikrofonen slik at pustelyder og P-er lager ulyd.

En annen type mikrofon er en såkalt ”mygg” som festes på klærne – Myggså høyt opp mot halsen som mulig. Her skal man passe på at det ikke oppstår gnisselyd eller ulyder fra knapper eller smykker.

En håndholdt mikrofon blir som oftest brukt som elevmikrofon, så her må man ha et kurs for hele klassen. Et godt råd kan være at elevene lærer å holde mikrofonen inntil hakespissen. Da kommer mikrofonen veldig nære munnen samtidig som man unngår problemer med pusting og P-lyder. handholdt

Det er vanligvis slik at bare én elevmikrofon kan være koblet inn om gangen. Den eleven som skal snakke må altså ta en elevmikrofon, slå den på – eller holde inn en knapp på mikrofonen – og så slå den av når hun er ferdig å snakke. Det vil si at selv om man har flere elevmikrofoner i klasserommet, så kan ikke elevene «snakke munnen på hverandre» – de må rett og slett snakke en om gangen.

Ofte er det slik at den læreren som har hovedansvaret for en hørselshemmet elev lærer hvordan alt skal gjøres. Man har en tendens til å glemme de lærerne som er innom bare i enkelte timer og fag. Sørg for at alle som skal bruke mikrofonen får et lite lynkurs.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *